Saturday 30 January 2010

It's Grim Down South

Ingen som på ett eller annat sätt följer engelsk fotboll har väl kunnat undgå att Crystal Palace FC återigen har försatts i "administration". Analyser, pajkastning och allmänt "tyckande" är i full gång på samtliga bloggar, fotbollskanaler och givetvis på alla forum med Palace-anknytning (och på några andra också). De flesta koncentrerar sig givetvis på att "utvärdera" och betygsätta Simon Jordans agerande och icke-agerande sedan han offentliggjorde att han ville sälja klubben. Några tycker det konstigt att mannen inte gjort mer, andra säger att han gjort för mycket, någon tycker synd om honom, en annan hånskrattar åt "apelsinmannen med alldeles för stor käft" - en tredje dammar av tre-år-gamla artiklar från The Observer och hyllar honom för hans "attacker" på den "sjuka" engelska fotbollen medan en fjärde sticker ut hakan och säger att en kille som egentligen bara var en enkel supporter med lite pengar aldrig skulle ha tillåtits driva en fotbollsklubb - "fotboll är big business - låt proffsen sköta det!"

Alla synpunkter är i stort sett lika intressanta att läsa som de reserapporter som med jämna mellanrum presenteras på svenskafans.com. Vad jag själv tycker om hela den här soppan vet jag faktiskt inte, visste jag det skulle jag antagligen hålla det för mig själv (för att undgå att skjuta mig själv i foten). Det är dock intressant att se hur Palace - som i vanliga fall omnämns i tidningar, på forum och i snacket på puben ungefär lika ofta som en Scouser talar sanning - helt plötsligt är i strålkastarskenet hos alla som vill plocka "bloggpoäng" och skaffa nya vänner/fiender. De flesta som säger något verkar, av naturliga skäl, ungefär lika pålästa som "The Fonze" som loggar in på ovannämnd sida, beger sig till ett forum hos någon av London-klubbarna representerade där och uttrycker följande: "Jag och mina polare ska till London om sex månader. Jag ser att ni spelar hemma - kan ni tipsa om en skön pub dit man kan gå för lite goa pints innan match?" En objektiv syn på saker och ting i all ära men att behöva sitta och läsa om vad folk som inte vet om det ska vara Crystal P eller C Palace tycker om den uppkomna situationen löser varken Palace's problem eller mina sömnsvårigheter.

En sista känga vill jag ge till alla de som säger sig vara supportrar - 10,000 mot ett Premier League-lag ger inte stöd för förvaltare Mr Guilfoyle's ord i gårdagens matchprogram - "I am working flat out to find a buyer and am confident that I will. This club, despite its current problems, is an attractive proposition. We have an excellent manager, play in a good stadium, we have a superb and loyal fan base and a good name". Hjälp!

No comments: